Πόσο κατανοητή είναι η νέα ενεργειακή ετικέτα;

Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών
Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών

Πόσο κατανοητή είναι η νέα ενεργειακή ετικέτα;

Πόσο κατανοητή είναι η νέα ενεργειακή ετικέτα;
Νέα Δράση
Ενέργεια

 

 

Στην διάρκεια του 2021, η ενεργειακή ετικέτα για κάποιες ηλεκτρικές οικιακές συσκευές, έχει αλλάξει (ψυγεία, πλυντήρια πιάτων-ρούχων, πλυντήρια-στεγνωτήρια, λαμπτήρες).

Μετά από την συνεχή ενημέρωση των καταναλωτών για τις αλλαγές αυτές, αποφασίσαμε να  κάνουμε μια έρευνα, για να μάθουμε:

  1. Αν και πόσο έχει γίνει αντιληπτή η αλλαγή της ενεργειακής ετικέτας στις ηλεκτρικές οικιακές συσκευές
  2. Σε ποιό βαθμό είναι πιο κατανοητές οι πληροφορίες που μας παρέχει  η νέα ετικέτα για κάθε προϊόν.
  3. Αν  η νέα ετικέτα μας έχει ‘σπρώξει’ να κάνουμε πιο οικολογικές αγορές.

Η έρευνα αυτή υλοποιήθηκε ηλεκτρονικά και ανώνυμα, από τις 7 Σεπτεμβρίου 2021 έως 31 Οκτωβρίου 2021. Απάντησαν συνολικά 507 άτομα, από όλες τις ηλικιακές ομάδες, εκ των οποίων, τα  259 ήταν άνδρες ενώ τα 248 ήταν γυναίκες.

Τα βασικά συμπεράσματα της έρευνάς μας είναι τα ακόλουθα:

Οι περισσότεροι, (390 άτομα,  77% ), θεωρούν την νέα ενεργειακή ετικέτα πιο κατανοητή και βοηθητική σε σχέση με την παλιά. Αυτό σημαίνει ότι καταλαβαίνουν περισσότερο τί πληροφορίες τους παρέχει. Να σημειωθεί εδώ ότι από τα τρία χαρακτηριστικά της ενεργειακής ετικέτας, περισσότερο κατανοητή θεωρούν την ενεργειακή κλίμακα, έπειτα τα εικονογράμματα και τέλος τον κωδικό QR.

Επίσης, ένας μεγάλος αριθμός καταναλωτών (450 άτομα,  88,8% ), δήλωσαν ότι όταν πρόκειται να αγοράσουν μια ηλεκτρική οικιακή συσκευή, συμβουλεύονται την ενεργειακή ετικέτα. Συγκεκριμένα, επηρεάζονται στην αγορά τους πρώτα από όλα από την ενεργειακή κλίμακα, έπειτα από τα εικονογράμματα, και καθόλου από τον κωδικό QR. Αυτό συμβαίνει επειδή η ενεργειακή κλίμακα είναι πιο κατανοητή για τους περισσότερους, εξαιτίας των χρωμάτων της και της απλότητάς της, ειδικά τώρα όπου δεν υπάρχουν πλέον και οι κατηγορίες Α+, Α++ κλπ.  Επιπλέον, το 77,3% (392 άτομα) είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν μεγαλύτερη τιμή για μια ηλεκτρική συσκευή που είναι ενεργειακά καλύτερη. Αυτό εξάλλου θα τους βοηθήσει μακροχρόνια στην εξοικονόμηση χρημάτων, μιας και οι ενεργειακά πιο αποδοτικές συσκευές έχουν χαμηλότερο κόστος ηλεκτρικής ενέργειας.

Όσον αφορά τον κωδικό QR, που σαρώνοντάς τον, μπορούμε να έχουμε πρόσβαση σε πρόσθετες τεχνικές πληροφορίες για το προϊόν το οποίο θέλουμε να αγοράσουμε, όπως τις διαστάσεις του μοντέλου ή την ελάχιστη εγγύηση που προσφέρει ο προμηθευτής.

Σύμφωνα με την έρευνα φαίνεται ότι το 55,4% (281 άτομα) δεν γνωρίζει τι είναι ο κωδικός QR και ποιος είναι ο σκοπός του, για αυτό δεν τον λαμβάνουν καθόλου υπόψη στην τελική τους απόφαση, όταν πρόκειται να αγοράσουν μια ηλεκτρική συσκευή. Είναι αξιοσημείωτο ότιακόμα και να γνωρίζουν τι είναι ο κωδικός αυτός, δεν μπαίνουν στην διαδικασία να ενημερωθούν περισσότερο, πιθανώς εξαιτίας των ενεργειών που πρέπει να κάνουν ώστε να  έχουν πρόσβαση σε αυτές πληροφορίες.

Τέλος, οι περισσότεροι, (258 άτομα, 50,9%), πιστεύουν ότι αυτή η  νέα ενεργειακή ετικέτα θα επηρεάσει το περιβάλλον στο οποίο ζούμε, και συγκεκριμένα, το 81% (209 άτομα) δήλωσε ότι θα το επηρεάσει θετικά. Ωστόσο,  το 51,3% (260 άτομα), δήλωσε ότι δεν ξέρει αν θα έχουμε κάποιο όφελος ως κοινωνία με την αλλαγή αυτή. Δηλαδή, φαίνεται ότι δεν  είναι εύκολα αντιληπτή η σύνδεση και αλληλεπίδραση μεταξύ του οφέλους του περιβάλλοντος και του οφέλους της κοινωνίας.

Για περισσότερες λεπτομέρειες οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκεφτούν είτε τα αποτελέσματα της έρευνας αναλυτικά, είτε να βρουν πληροφορίες στην ιστοσελίδα της Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ εδώ σχετικά με το πρόγραμμα BELT.

Το έργο BELT χρηματοδοτείται από το πρόγραμμα έρευνας και καινοτομίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης «Ορίζοντας 2020», στο πλαίσιο του υπ’ αρ. 847043 συμφωνητικού.

Η αποκλειστική ευθύνη για αυτό  το περιεχόμενο βαρύνει μόνο τους συγγραφείς. Δεν αντικατοπτρίζει απαραίτητα την γνώμη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ούτε τοEASME,ούτε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ευθύνονται για  οποιαδήποτε χρήση των πληροφοριών που περιλαμβάνονται εδώ

Χρειάζεστε βοήθεια με κάποιο θέμα σας;

Είναι μία Πιστοποιημένη Ένωση Καταναλωτών που έχει ως στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Newsletter

Newsletters

Μείνετε ενημερωμένοι για τις υπηρεσίες μας. Αφήστε μας το e-mail σας και εγγραφείτε στο newsletter μας.

Έχετε τη δυνατότητα απεγγραφής από τα newsletters μας ανά πάσα στιγμή

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Επικοινωνία

Στουρνάρη 17, Αθήνα 10683

2103304444

info@ekpizo.gr

www.ekpizo.gr

Δευ - Παρ: 10:00 πμ - 3:00 μμ
Σάβ - Κυρ: Κλειστά