Ψηφιακά σεντούκια θησαυρού (Loot boxes): “Πως η βιομηχανία παιχνιδιών χειραγωγεί και εκμεταλλεύεται τους καταναλωτές”

Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών
Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών

Ψηφιακά σεντούκια θησαυρού (Loot boxes): “Πως η βιομηχανία παιχνιδιών χειραγωγεί και εκμεταλλεύεται τους καταναλωτές”

Ψηφιακά σεντούκια θησαυρού (Loot boxes): “Πως η βιομηχανία παιχνιδιών χειραγωγεί και εκμεταλλεύεται τους καταναλωτές”
Νέα Δράση
Προϊόντα/Υπηρεσίες
Ψηφιακά Δικαιώματα

Τα ψηφιακά σεντούκια θησαυρού γνωστά ως “Loot boxes” παρουσιάζουν στους καταναλωτές μια σειρά προβληματικών πρακτικών, όπως αθέμιτες πρακτικές, επιθετική εμπορική προώθηση και φαινόμενα παραπλάνησης. Οι Οργανώσεις Καταναλωτών σε όλο τον κόσμο και η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. ενώνονται και ζητούν να θεσπισθεί ειδικό νομοθετικό πλαίσιο.

Η Νορβηγική Οργάνωση Καταναλωτών (NCC) δημοσίευσε σήμερα (31/05/2022) σχετική μελέτη στην αγγλική γλώσσα με τον τίτλο: Βάλε κέρμα: Πως η βιομηχανία παιχνιδιών εκμεταλλεύεται τους καταναλωτές χρησιμοποιώντας τα ψηφιακά σεντούκια θησαυρού “lootboxes ("INSERT COIN: How the gaming industry exploits consumers using loot boxes"). Με τη συνεργασία 20[1] Ενώσεων Καταναλωτών από 18 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., ξεκινούν συντονισμένη δράση και ζητούν από τα αρμόδια Υπουργεία και τις Αρχές τη διερεύνηση των ζητημάτων που προέκυψαν στα πλαίσια της εν λόγω μελέτης.

Τα ψηφιακά σεντούκια θησαυρού “Loot boxes” είναι "πακέτα έκπληξη" ψηφιακού περιεχομένου στα ηλεκτρονικά παιχνίδια, τα οποία οι καταναλωτές αγοράζουν με πραγματικά χρήματα. Πρόκειται για εικονικές κληρωτίδες δώρων, οι οποίες εμφανίζονται κατά τη διάρκεια του ηλεκτρονικού παιχνιδιού και παρέχουν στους παίκτεςπροσφορές ή αντικείμενα. Οι καταναλωτές δεν έχουν τρόπο να γνωρίζουν τι περιέχουν μέχρι να πληρώσουν γι' αυτά.

Είναι αξιοσημείωτο ότι, τα ψηφιακά σεντούκια θησαυρού “Loot boxes” έχουν ήδη προκαλέσει αρκετές συζητήσεις και αντιπαραθέσειςαπό πολλές απόψεις. Aπό τη μελέτη της Νορβηγικής Οργάνωσης Καταναλωτών (NCC) έχει διαπιστωθεί ότι, η πώληση και η παρουσίαση των “loot boxes” συχνά συνεπάγεται την εκμετάλλευση των καταναλωτών, μέσω επιθετικών μηχανισμών, επίσης, την ενίσχυση του εθισμού μέσω της επιβράβευσης, τη στόχευση ιδιαίτερα ευάλωτων ομάδων καταναλωτών και πολλά άλλα.

Πλήθος προβληματικών μηχανισμών

Η μελέτη δείχνει τον τρόπο που οι εταιρείες παιχνιδιών χρησιμοποιούν διάφορες ιδιαίτερα προβληματικές πρακτικές για να αυξήσουν τα δικά τους έσοδα. Ειδικότερα, τα παιχνίδια χειραγωγούν τους καταναλωτές, ώστε να ξοδέψουν μεγάλα χρηματικά ποσά μέσω επιθετικού μάρκετινγκ και εξαναγκαστικού ή παραπλανητικού μέσου εκμετάλλευσης που οδηγεί σε εθιστική συμπεριφορά.

Η μελέτη αναδεικνύει προβληματικές πρακτικές, όπως:

  • Την τεχνική η οποία εκμεταλλεύεται τις γνωστικές μας προκαταλήψεις και την ευαλωτότητα της ανθρώπινης συμπεριφοράς μέσω αθέμιτων και παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών και εμπορικής προώθησης.
  • Τη χρήση διαφόρων επιμέρους επιπέδων εικονικών νομισμάτων με σκοπό τη συγκάλυψη ή διαστρέβλωση του πραγματικού χρηματικού κόστους.
  • Την στόχευση των “loot boxes” μέσω των πρακτικών χειραγώγησης και εθισμού σε ανηλίκους.

Επιτακτική η ανάγκη νομοθέτησης

Η βιομηχανία ηλεκτρονικών παιχνιδιών είναι μια από τις μεγαλύτερες βιομηχανίες ψυχαγωγίας στον κόσμο. Είναι δε πιο προσοδοφόρα από τις ταινίες και τις πωλήσεις μουσικής, ενώ η αύξησή της τα τελευταία χρόνια πραγματοποιείται με καταιγιστικούς ρυθμούς. Σε όλο τον κόσμο, περισσότεροι από 2,8 δισεκατομμύρια καταναλωτές αναφέρεται ότι, παίζουν ηλεκτρονικά παιχνίδια σε τακτική βάση, συμπεριλαμβανομένων παιδιών, εφήβων και ενηλίκων. Ιστορικά, ο κλάδος αποφέρει έσοδα κυρίως από την πώληση ηλεκτρονικών παιχνιδιών. Τις τελευταίες δύο δεκαετίες, οι αγορές και οι πωλήσεις πρόσθετου ψηφιακού περιεχομένου εντός παιχνιδιού (in-game purchases – in-game sales) έχουν γίνει σημαντική πηγή εσόδων για τη βιομηχανία, τα οποία έχουν φέρει κέρδος περισσότερα από 15 δισεκατομμύρια δολάρια το 2020.

Παρά το γεγονός ότι, ο τομέας των ηλεκτρονικών παιχνιδιών αποτελεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό κλάδο, είναι σε μεγάλο βαθμό εκτός ρυθμιστικού πλαισίου. Τα επιχειρηματικά μοντέλα που επικρατούν είναι πολύπλοκα τεχνικά ή ιδιαίτερα καινοτόμα. Τα ηλεκτρονικά παιχνίδια θεωρούνται εξειδικευμένη αγορά ψυχαγωγίας από πολλές εθνικές Αρχές.

Η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ. με επιστολή της προς τα αρμόδια Υπουργεία και τις δημόσιες Αρχές ζητά τη διερεύνηση των ζητημάτων που προέκυψαν στα πλαίσια της μελέτης της Νορβηγικής Οργάνωσης Καταναλωτών (NCC). Η συντονισμένη προσπάθεια όλων των Ενώσεων Καταναλωτών που συμμετέχουν στην εν λόγω πρωτοβουλία, δείχνει την αυξανόμενη αποφασιστικότητα των καταναλωτών ως προς την προστασία των ψηφιακών και ανθρωπίνων δικαιωμάτων τους.

Λόγω του μεγάλου μεγέθους της αγοράς και του αριθμού των καταναλωτών που επηρεάζονται, οι εθνικές Αρχές και τα αρμόδια όργανα της Ε.Ε θα πρέπει να δώσουν προτεραιότητα και να παρέμβουν ανάλογα, έτσι ώστε να διασφαλίσουν ένα ασφαλές περιβάλλον για τους παίκτες και τους καταναλωτές εν γένει.

Οι Ενώσεις Καταναλωτών αιτούμαστε μια σειρά ρυθμιστικών μέτρων, όπως:

  • Την απαγόρευση των αθέμιτων πρακτικών
  • Την επιπρόσθετη προστασία των ανηλίκων 
  • Τη διαφάνεια των συναλλαγών



[1]        1.Verein für konsumenteninformation -VKI (the Austrian Consumers’ Association), 2.Асоциация активни потребители -Bnaac (The Bulgarian National Association), 3.dTest (Czech Association of Consumers TEST)4.Forbrugerrådet Tænk (The Danish Consumer Council), 5.UFC-Que Choisir, France, 6.Verbraucherzentrale bundesverband –VZBV (The Federation of German Consumer Organisations), 7.KEPKA -Consumers' Protection Center, Greece, 8.EKPIZO (Consumers’ Association “The Quality of Life”), Greece, 9.Neytendasamtökin -NS (The Consumers ́ Association of Iceland), 10.Adiconsum (Consumers and Environment Protection Association), Italy, 11.Atvijas Patērētāju Interešu Aizstāvības Asociācija -Lpiaa (Latvian National Association for Consumer Protection), 12.Consumentenbond, Netherlands, 13.Forbrukerrådet (The Norwegian Consumer Council), 14.Federacja Konsumentow (The Polish Consumers' Association), 15.DECO, Portugal, 16.Zveza Potrošnikov Slovenije -ZPS (the Slovene Consumers’ Association), 17.Organización de consumidores y usuarios –OCU, Spain,  18.Asufin, Spain, 19.Sveriges Konsumenter (The Swedish Consumers' Association), 20.Fédération Romande des consommateurs -FRC (The Romande Consumer Federation), Switzerland.

Χρειάζεστε βοήθεια με κάποιο θέμα σας;

Είναι μία Πιστοποιημένη Ένωση Καταναλωτών που έχει ως στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Newsletter

Newsletters

Μείνετε ενημερωμένοι για τις υπηρεσίες μας. Αφήστε μας το e-mail σας και εγγραφείτε στο newsletter μας.

Έχετε τη δυνατότητα απεγγραφής από τα newsletters μας ανά πάσα στιγμή

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Επικοινωνία

Στουρνάρη 17, Αθήνα 10683

2103304444

info@ekpizo.gr

www.ekpizo.gr

Δευ - Παρ: 10:00 πμ - 3:00 μμ
Σάβ - Κυρ: Κλειστά