Ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν επτά αεροπορικές εταιρείες για τη χρέωση χειραποσκευών

Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών
Ενεργειακή Αναβάθμιση Κατοικιών

Ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν επτά αεροπορικές εταιρείες για τη χρέωση χειραποσκευών

Ενώσεις καταναλωτών καταγγέλλουν επτά αεροπορικές εταιρείες για τη χρέωση χειραποσκευών
Νέα Δράση
Μετακινήσεις

Η Ευρωπαϊκή Οργάνωση Καταναλωτών BEUC και 16 Ευρωπαϊκές Οργανώσεις – μέλη της[1], μεταξύ των οποίων και η Ε.Κ.ΠΟΙ.ΖΩ., κατέθεσαν καταγγελίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και στο Δίκτυο για τη συνεργασία μεταξύ των κρατών μελών της Ε.Ε. στον τομέα της προστασίας καταναλωτών (Consumer Protection Cooperation Network-CPC Network) κατά επτά αεροπορικών εταιρειών[2] που χρεώνουν αδικαιολόγητα τέλη στους καταναλωτές για τις χειραποσκευές τους.

Οι Ενώσεις Καταναλωτών και η BEUC ζητούμε να διεξαχθεί έρευνα στην ΕΕ για τις εμπορικές πρακτικές των συγκεκριμένων αεροπορικών εταιρειών, αλλά και του ευρύτερου κλάδου, που εκμεταλλεύονται τους καταναλωτές και αγνοούν το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ/υπόθεση C-487/12), το οποίο έκρινε ότι, η χρέωση για μια χειραποσκευή με «εύλογο» βάρος και «εύλογες» διαστάσεις, είναι παράνομη. Το συγκεκριμένο το επιβεβαιώνουν και τα πρόσφατα πρόστιμα που επιβλήθηκαν στην Ισπανία, τα οποία δείχνουν ξεκάθαρα ότι, οι επιβάτες έχουν δικαίωμα να μεταφέρουν χειραποσκευή με «εύλογο» βάρος και «εύλογες» διαστάσεις, χωρίς πρόσθετο κόστος.

Έρευνα από την Ολλανδική Οργάνωση Καταναλωτών (Consumentebond), αναφέρει ότι, το 86% των καταναλωτών θεωρεί ότι, ένα μικρό αντικείμενο και ένα μικρό καροτσάκι ή ένα σακίδιο πρέπει να περιλαμβάνονται στη βασική τιμή του αεροπορικού εισιτηρίου.

Επιπρόσθετα, η πρόσφατη πρόταση αναθεώρησης του κανονισμού για τα Δικαιώματα Επιβατών Αεροπορικών Μεταφορών είναι μια εξαιρετική ευκαιρία για την ΕΕ να συμπεριλάβει με διαφανή τρόπο τις υπηρεσίες που θα περιλαμβάνονται στη βασική τιμή του εισιτηρίου, ώστε να αντιμετωπιστούν ζητήματα, όπως τα κρυφά κόστη. Ειδικότερα, οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει επίσης να ορίσουν την ακριβή έννοια, όπως “εύλογο” βάρος και “εύλογες” διαστάσεις για τη χειραποσκευή, ώστε να αποφεύγονται οι δυσάρεστες εκπλήξεις στα αεροδρόμια και να μειώνονται οι διαφωνίες που κοστίζουν χρόνο και χρήμα στους καταναλωτές και στις αεροπορικές εταιρείες.

Ιστορικό

Το δικαστήριο της ΕΕ αποφάνθηκε το 2014 ότι “η μεταφορά χειραποσκευών δεν μπορεί να υπόκειται σε προσαύξηση τιμής, εφόσον πληρούν εύλογες απαιτήσεις όσον αφορά το βάρος και τις διαστάσεις τους και συμμορφώνονται με τις ισχύουσες απαιτήσεις ασφαλείας”.

Η Ισπανική Οργάνωση Καταναλωτών OCU (Organización de Consumidores y Usuarios) υπέβαλε επίσημη καταγγελία στο ισπανικό Υπουργείο Κοινωνικών Δικαιωμάτων και Κατανάλωσης, το οποίο τελικά επέβαλε πρόστιμο ύψους 179 εκατ. ευρώ σε πέντε αεροπορικές εταιρείες για καταχρηστικές πρακτικές χειραποσκευών στα τέλη του 2024. Η Βελγική Οργάνωση Καταναλωτή (Testachats/Testaankoop) υπέβαλε επίσης καταγγελία στις Βελγικές αρχές τον Μάιο του 2024, όπως και η Πορτογαλική Οργάνωση (DECO). Επίσης, η Βελγική Οργάνωση Καταναλωτήκατέθεσε αγωγή κατά της  Ryanair για αθέμιτες εμπορικές πρακτικές στις χειραποσκευές.

Οι εν λόγω μη σύννομες πολιτικές υπογραμμίζουν την ανάγκη να ξεκινήσει μια δράση σε ολόκληρη την ΕΕ κατά των αθέμιτων και καταχρηστικών εμπορικών πρακτικών των αεροπορικών εταιρειών. Η εναρμόνιση των κανόνων για τις χειραποσκευές θα ενίσχυε τη διαφάνεια, τη δυνατότητα σύγκρισης τιμών και την προστασία των καταναλωτών για όλους τους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών. Παράλληλα, θα εξασφαλίσει ασφάλεια δικαίου και θα έχει θετικό αντίκτυπο στα αεροδρόμια.

Εν κατακλείδι, οι αρμόδιες Αρχές θα πρέπει να ερευνήσουν άμεσα το ζήτημα της χρέωσης των χειραποσκευών και να πιέσουν για λύσεις που θα παρέχουν στους καταναλωτές αξιόπιστες προτάσεις, όπως την αντιμετώπιση της πολυπλοκότητας και των κρυφών χρεώσεων, μέσω της θέσπισης κοινών Ευρωπαϊκών κανόνων.

Σχετικά:

- Μελέτη της BEUC για τα ζητήματα των αεροπορικών εταιρειών

- Πρακτικές των αεροπορικών εταιρειών

- Προτάσεις της BEUC για την αναθεώρηση του Κανονισμού για τα δικαιώματα των επιβατών 


[1] Association for Consumer Rights (ACR) Malta (Μάλτα), ASUFIN (Ισπανία), CECU (Ισπανία), CLCV (Γαλλία), Consumentenbond (Ολλανδία), Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών (Κύπρος), DECO (Πορτογαλία), dTest (Τσεχία), ΕΚΠΟΙΖΩ (Ελλάδα), Federacia Konsumentów (Πολωνία), ΚΕΠΚΑ (Ελλάδα), Νορβηγικό Συμβούλιο Καταναλωτών (NCC) – (Νορβηγία), OCU (Ισπανία), UFC Que Choisir (Γαλλία), Test Achats / Test Aankoop (Βέλγιο), Verbraucherzentrale Bundesverband – vzbv (Γερμανία)

[2] Με αλφαβητική σειρά: EasyJet (Ηνωμένο Βασίλειο/Αυστρία), Norwegian Airlines (Νορβηγία), Ryanair (Ιρλανδία), Volotea (Ισπανία), Vueling (Ισπανία), Transavia (Γαλλία) και Wizzair (Ουγγαρία).

Χρειάζεστε βοήθεια με κάποιο θέμα σας;

Είναι μία Πιστοποιημένη Ένωση Καταναλωτών που έχει ως στόχο την προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και την βελτίωση της ποιότητας της ζωής τους.

Newsletter

Newsletters

Μείνετε ενημερωμένοι για τις υπηρεσίες μας. Αφήστε μας το e-mail σας και εγγραφείτε στο newsletter μας.

Έχετε τη δυνατότητα απεγγραφής από τα newsletters μας ανά πάσα στιγμή

CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.

Επικοινωνία

Στουρνάρη 17, Αθήνα 10683

2103304444

info@ekpizo.gr

www.ekpizo.gr

Δευ - Παρ: 10:00 πμ - 3:00 μμ
Σάβ - Κυρ: Κλειστά