Σε γενικές γραμμές υπάρχουν δύο βασικοί τρόποι ρύθμισης των οφειλών:

  • Εξωδικαστικά
  • Δικαστικά μέσω του Ν.3869/2010 (νόμου Κατσέλη)
Εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών
Μπορείτε να ρυθμίσετε τις οφειλές σας, χωρίς να χρειαστεί να προσφύγετε στα δικαστήρια, με τους εξής τρόπους:
  • Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών Ν.4224/2013
  • Ελεύθερη διαπραγμάτευση
  • Διαμεσολάβηση
Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών Ν.4224/2013
Όσον αφορά τον Κώδικα Δεοντολογίας Τραπεζών, μπορείτε να δείτε περισσότερες πληροφορίες εδώ.
 
Ελεύθερη Διαπραγμάτευση
Κατά τη διαδικασία της ελεύθερης διαπραγμάτευσης, έρχεστε σε επαφή με την τράπεζα εκτός του τυποποιημένου πλαισίου που θέτει ο Κώδικας Δεοντολογίας Τραπεζών. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν ούτε προθεσμίες, ούτε συγκεκριμένα έγγραφα που πρέπει να συγκεντρωθούν, ούτε δυνατότητα υποβολής ένστασης κλπ. Σας συστήνουμε να καταθέτετε ΕΓΓΡΑΦΑ το αίτημά σας για διακανονισμό και να κρατάτε αντίγραφο.
 
Διαδικασία
Δηλώνετε προς την τράπεζα την αδυναμία σας να συνεχίσετε να αποπληρώνετε τις οφειλές σας με τους ισχύοντες όρους και ζητάτε τη ρύθμιση τους. Αυτό το κάνετε εγγράφως μέσω αιτήματος που καταθέτετε στην τράπεζα και λαμβάνετε τον αντίστοιχο αριθμό πρωτοκόλλου. Στη συνέχεια είναι πιθανό η τράπεζα να σας ζητήσει την προσκόμιση εγγράφων, προκειμένου να εκτιμήσει την οικονομική σας κατάσταση. Τέτοια έγγραφα μπορεί να είναι το πιο πρόσφατο εκκαθαριστικό της εφορίας, η δήλωση ακινήτων Ε9, αντίγραφο της κάρτας ανεργίας, ιατρικές βεβαιώσεις που πιστοποιούν πρόβλημα υγείας κλπ. Αφού η τράπεζα εξετάσει τα έγγραφα, σας προτείνει πιθανούς τρόπους ρύθμισης των οφειλών σας. Οι ρυθμίσεις μπορεί να περιλαμβάνουν επιμήκυνση της διάρκειας του δανείου, μειώσεις επιτοκίων ή ακόμα και διαγραφή μέρους της οφειλής.

Σε περίπτωση που καταλήξετε σε συμφωνία, υπογράφετε τροποποίηση της αρχικής σύμβασης που περιλαμβάνει τους όρους της ρύθμισης. Εάν είστε μέλος μας, τότε μπορούμε να μεσολαβήσουμε για λογαριασμό σας στη διαπραγμάτευση με την τράπεζα, όπου συντάσσουμε και αποστέλλουμε αιτήματα ρύθμισης οφειλών προσαρμοσμένα στις ανάγκες και δυνατότητες σας, ενώ σας συμβουλεύουμε για την υιοθέτηση ή απόρριψη των προτεινόμενων από τις τράπεζες ρυθμίσεων.

Διαμεσολάβηση
Η διαμεσολάβηση αποτελεί μία διαδικασία μέσα από την οποία δύο ή περισσότερα μέρη (στην προκειμένη περίπτωση εσείς και η τράπεζα) που έχουν μεταξύ τους μια διαφορά επιχειρούν να την επιλύσουν με την υποβοήθηση ενός ενδιάμεσου αντικειμενικού τρίτου προσώπου, του διαμεσολαβητή. Τα μέρη συμμετέχουν πάντα στη διαμεσολάβηση με το δικηγόρο τους. Ο διαμεσολαβητής δεν είναι δικαστής και δεν αποφασίζει ο ίδιος για τον τρόπο επίλυσης της διαφοράς. Αντιθέτως, βοηθά τα μέρη να επικοινωνήσουν και να καταλήξουν σε μια συμφωνία, την οποία αποφασίζουν τελικά οι ίδιοι.

Η διαμεσολάβηση είναι ένας ευρέως διαδεδομένος εναλλακτικός τρόπος επίλυσης διαφορών στο εξωτερικό. Ωστόσο, στην Ελλάδα δεν χρησιμοποιείται ιδιαίτερα, παρ’ όλο που το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει ήδη από το 2010. Κάποια από τα σημαντικότερα πλεονεκτήματά της σε σχέση με την προσφυγή στα δικαστήρια είναι η ταχύτητα επίλυσης της διαφοράς και το χαμηλό κόστος.

Δικαστική ρύθμιση οφειλών
Η δικαστική ρύθμιση οφειλών γίνεται με το Ν.3869/10 (Νόμο Κατσέλη). Περισσότερες πληροφορίες μπορείτε να δείτε εδώ.

 

 

Ελληνικά