Ελληνικά

Αν αγαπάτε να πραγματοποιείτε τις αγορές σας στο διαδίκτυο, είστε μέλος μίας μεγάλης παρέας. Τα παγκόσμια έσοδα από το λιανικό ηλεκτρονικό εμπόριο θα υπερδιπλασιαστούν μεταξύ 2016 και 2021 φτάνοντας τα 4,48 τρις δολάρια. Η ανάπτυξη των ψηφιακών αγορών σημαίνει ότι οι καταναλωτές μπορούν να βρίσκουν όλο και περισσότερο αυτό που θέλουν, όταν το επιθυμούν, πιο εύκολα από ποτέ. Αλλά οι ηλεκτρονικές αγορές συνοδεύονται και από κινδύνους. Ευτυχώς, υπάρχουν μερικά απλά βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε, ώστε να μειώσετε τον κίνδυνο να πέσετε θύμα απάτης κατά την διάρκεια των αγορών σας στο διαδίκτυο.

1. Εντοπίστε τους ψεύτικους ιστότοπους

Αγοράζοντας από το διαδίκτυο, σημαίνει ότι μπορείτε ανενόχλητα να αποκτήσετε τα προϊόντα που αγαπάτε από οπουδήποτε στον κόσμο. Αλλά οι απατεώνες γνωρίζουν ότι εμπιστεύεστε γνωστά εμπορικά σήματα, και γι' αυτό χρησιμοποιούν συχνά επωνυμίες που γνωρίζετε με σκοπό να σας εξαπατήσουν. Ελέγξτε το domain name: αν μοιάζει με ένα εμπορικό σήμα που γνωρίζετε, αλλά δεν είναι ο επίσημος ιστότοπος, θα μπορούσε να αποτελεί ένα προειδοποιητικό σήμα. Υπάρχουν και άλλες προειδοποιητικές ενδείξεις:- οι νόμιμοι πωλητές σπάνια θα χρησιμοποιούσαν domain name που καταλήγουν σε .net ή .org ή θα έκαναν λάθη στην ορθογραφία και στη γραμματική.

Ωστόσο, μπορείτε ακόμη να εξαπατηθείτε - ορισμένοι απατεώνες χρησιμοποιούν πειστικά γραφιστικά σχέδια και κλεμμένες ηλεκτρονικές διευθύνσεις . Εάν δεν είστε βέβαιοι, κοιτάξτε στον ιστότοπο της πραγματικής εταιρείας - θα πρέπει να εμφανίζει προειδοποιήσεις απάτης για να βεβαιωθείτε. Να αναζητάτε πάντα ηλεκτρονικές διευθύνσεις που ξεκινούν με https: // και εμφανίζουν την ένδειξη ενός πράσινου λουκέτου. Αυτό σημαίνει ότι οι πληροφορίες που ανταλλάσσονται μεταξύ του υπολογιστή σας και του ιστότοπου θα κρυπτογραφηθούν και οι απατεώνες δεν θα μπορούν να υποκλέψουν τα στοιχεία πληρωμής σας.

2. Εμπιστεύεστε τον ιστότοπο, εμπιστεύεστε το κατάστημα;

Πλατφόρμες όπως το Amazon, το Alibaba, το eBay και ακόμη και το Facebook επιτρέπουν σε μικροπωλητές να συνδεθούν με καταναλωτές σε όλο τον κόσμο. Αλλά επειδή απλά γνωρίζετε την πλατφόρμα, δεν σημαίνει ότι μπορείτε να εμπιστεύεστε κάθε πωλητή που εμφανίζεται σε αυτή. Χρησιμοποιείτε ένα ασφαλές σύστημα πληρωμών, εάν υπάρχει, και ποτέ μην προβαίνετε σε πληρωμές με ηλεκτρονικό ή τραπεζικό έμβασμα. Με αυτόν τον τρόπο, ο πωλητής δεν μπορεί να υποκλέψει τα στοιχεία των πληρωμών σας, και σε περίπτωση που κάτι πάει στραβά, έχετε καλές πιθανότητες να σας επιστραφούν τα χρήματά σας.

3. Σκεφτείτε όπως ένας απατεώνας

Όταν πραγματοποιείτε ηλεκτρονικές αγορές, μοιράζεστε προσωπικά δεδομένα, όπως το όνομά σας, τη διεύθυνσή σας και τα τραπεζικά δεδομένα σας, με τον πωλητή στο διαδίκτυο, ώστε να διεκπεραιώσουν την πληρωμή σας και να παραδώσουν την παραγγελία σας γρήγορα και εύκολα.

Όμως οι ψεύτικοι πωλητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν στοιχεία, όπως το όνομα και τη διεύθυνσή σας για να υποκλέψουν την ταυτότητά σας. Εάν δεν χρησιμοποιείτε ασφαλές σύστημα πληρωμών, μπορούν να υποκλέψουν τα στοιχεία της κάρτας σας και να τα χρησιμοποιήσουν για να προβούν σε άλλες αγορές. Εάν τους δώσετε κωδικούς πρόσβασης που χρησιμοποιείτε οπουδήποτε αλλού, μπορούν ακόμη να έχουν πρόσβαση και στους άλλους λογαριασμούς σας. Μισό δισεκατομμύριο ψηφιακά προσωπικά δεδομένα εκλάπησαν το 2015 – προσέξτε να μην μοιράζεστε αυτή την πληροφορία παρά μόνο με πωλητές που εμπιστεύεστε.

4. Μην εμπιστεύεστε κάθε προσφορά

Σε όλους αρέσει μία καλή προσφορά – αλλά εάν υποπτεύεστε ότι είναι πολύ καλή, για να είναι αληθινή, ενδεχομένως να έχετε δίκιο. Οι ψεύτικοι πωλητές γνωρίζουν ότι μπορούν να σας δελεάσουν με προσφορές, ώστε να σας ωθήσουν να λάβετε μία απόφαση, προτού να είστε πραγματικά έτοιμοι να αγοράσετε. Ανεξάρτητα από το πόσο συναρπαστική είναι η προσφορά, βεβαιωθείτε ότι εμπιστεύεστε τον πωλητή προτού αγοράσετε.

5. Γνωρίστε τον πωλητή σας

Οι αξιόπιστοι πωλητές θα σας διευκολύνουν να μάθετε ποιοι είναι. Ελέγξτε τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή. Μπορείτε να πείτε ποιοι είναι και πώς να έρθετε σε επαφή μαζί τους; Να είστε προσεκτικοί με τους πωλητές που δίνουν μόνο έναν αριθμό κινητού τηλεφώνου - αυτό καθιστά δυσκολότερο το να εντοπίσει κανείς πού πραγματικά βρίσκονται. Θα πρέπει επίσης να μπορείτε να βρείτε μια πολιτική επιστροφών και ακύρωσης, όρους και προϋποθέσεις και μια πολιτική απορρήτου που εξηγεί τι θα κάνουν με τις πληροφορίες που μοιράζεστε μαζί τους. Μπορεί να θέλετε να συναντήσετε τον πωλητή αυτοπροσώπως, για να εξετάσετε ένα ακριβό προϊόν προτού αγοράσετε ή να πληρώσετε με μετρητά. Εάν το κάνετε, παραμείνετε ασφαλείς – να συναντιέστε πάντα σε δημόσιο χώρο, να πείτε στην οικογένειά σας πού πηγαίνετε και να πάρετε το τηλέφωνό σας.

6. Αντιληφθείτε τις πλαστές κριτικές

Μπορείτε να ελέγξετε έναν πωλητή, εξετάζοντας κριτικές των προϊόντων τους σε μια σειρά διαφορετικών ιστότοπων. Θα επιθυμείτε να δείτε ένα εύρος διαφορετικών κριτικών από λογαριασμούς που έχουν αξιολογήσει πολλά προϊόντα για μεγάλο χρονικό διάστημα. Θα πρέπει να περιγράφουν τα ειδικά χαρακτηριστικά του προϊόντος και να δίνουν την αίσθηση ότι έχουν γραφτεί από διαφορετικούς ανθρώπους - εάν αρκετές κριτικές ακούγονται παρόμοιες, πιθανόν να είναι πλαστές.

7. Μάθετε τους καλύτερους τρόπους πληρωμής

Εάν λάβετε αυτά τα μέτρα, μπορούν να σας βοηθήσουν να αποφύγετε απάτες στο διαδίκτυο - ωστόσο οι εξελιγμένοι απατεώνες μπορούν ακόμη να σας εξαπατήσουν. Γι' αυτό είναι σημαντικό να βεβαιωθείτε ότι έχετε καλές πιθανότητες να σας επιστραφούν τα χρήματά σας, εάν χρειαστεί.

Εάν ένας πωλητής επιμένει στην πληρωμή με μια ασυνήθιστη μέθοδο, όπως μια προ-πληρωμένη κάρτα, μία τραπεζική μεταφορά ή ένα ηλεκτρονικό έμβασμα, πιθανόν να είναι απατεώνας. Ποτέ μην συμφωνήσετε σε αυτό - εάν κάτι πάει στραβά, τα χρήματά σας είναι απίθανο να επανεμφανιστούν. Εάν πληρώνετε με πιστωτική ή χρεωστική κάρτα ή μέσω ασφαλούς συστήματος πληρωμών, όπως το PayPal ή το Alipay, ίσως μπορέσετε να επικοινωνήσετε με την τράπεζά σας και να αντιστρέψετε τη συναλλαγή.

8. Αναφέρετε την απάτη

Εάν υποπτεύεστε μια απάτη, επικοινωνήστε πρώτα με τον πωλητή - μπορεί να έχουν μια καλή εξήγηση για το πρόβλημα. Να είστε, όμως, επιφυλακτικοί εάν σας ζητούν προσωπικά δεδομένα – μπορεί ακόμη να προσπαθούν να κλέψουν τις πληροφορίες σας. Σε περίπτωση που αποδειχθούν απατεώνες, μπορείτε ακόμα να δράσετε, για να τους εμποδίσετε να εξαπατήσουν άλλους ανθρώπους με τον ίδιο τρόπο. Πολλές κυβερνήσεις συντηρούν ιστότοπους, όπου μπορείτε να δείτε προειδοποιήσεις απάτης, να αναφέρετε απάτες στην αστυνομία και να έχετε πρόσβαση σε βοήθεια και υποστήριξη. Το Διεθνές Δίκτυο για την Προστασία και Ενίσχυση των Καταναλωτών (ICPEN, https://www.icpen.org ) συντηρεί επίσης την Econsumer (https://www.econsumer.gov/#crnt), μία ιστοσελίδα όπου μπορείτε να αναφέρετε τις διεθνείς απάτες, να βοηθήσετε τους οργανισμούς προστασίας των καταναλωτών να εντοπίσουν τις τάσεις και να αντιμετωπίσετε απάτες παγκοσμίως.

Related Posts